۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷
تعداد بازدید: ۷۵۴۹۰
معاون سازمان محیط زیست مطرح کرد؛
مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش، گفت: گوزن زرد با توجه به وضعیت حفاظتی اش در لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت، بسیار حائز اهمیت بوده در اولویت برنامه‌های مدیریتی سازمان قرار دارد.
کد خبر: ۳۲۷۶۴

مدیریت و حفاظت از گوزن زرد ایرانی در اسارت 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، غلامرضا ابدالی درباره مدیریت و حفاظت از گوزن زرد ایرانی در اسارت اظهارداشت :۱۵ مرکز که ۹ مرکز آن تحت مدیریت سازمان، ۵ مرکز از مراکز باغ وحشی و ۱ مرکز، به صورت حفاظت مشارکتی در لرستان اداره می‌شود، تکثیر در اسارت این گونه ارزشمند را بر عهده دارند.

ابدالی ادامه داد: با توجه به رویکرد مشارکتی سازمان حفاظت محیط زیست یا به عبارتی، تمایل این سازمان به جلب حمایت‌های مردمی در حفاظت، از همراهی بخش خصوصی و جوامع محلی در حفاظت از گوزن زرد استقبال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از اواخر سال گذشته، یک سایت تکثیر با مشارکت کشت و صنعت و شرکت فجر صفای لرستان راه اندازی کرده‌ایم و در آینده نزدیک شاهد راه اندازی مرکز تکثیر مشارکتی دیگری با مدیریت کشت و صنعت کارون خوزستان خواهیم بود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در مورد لزوم مدیریت و حفاظت گوزن زرد ایرانی در اسارت، اتخاذ رویکرد بازگردانی آن به طبیعت و چگونگی انتخاب مراکز تکثیر در اسارت این گونه، گفت: در سال گذشته، به منظور تعیین مناطق مناسب برای تکثیر گونه و یا معرفی آن به شرایط نیمه اسارت یا حتی طبیعی، از استان‌ها خواسته شد تا مناطقی را که تقریباً بکر و عاری از دام بوده و به شرایط زیستگاهی گستره تاریخی گوزن زرد نزدیک باشد، معرفی کنند.

وی اظهار داشت: بازدیدهای میدانی توسط کارشناسان سازمان با همراهی اساتید دانشگاه از این مناطق انجام شد و شاخص‌های متعددی جهت انتخاب از میان این گزینه‌ها، مدنظر قرار گرفت.

اکبری افزود: هرچند گزینه‌های منتخب برای گوزن زرد گزینه‌های کاملاً مناسبی نبود، اما از میان آنها سایت‌هایی برای جابجایی گوزن‌های مازاد موجود در سایت‌های تکثیر و راه اندازی سایت‌های جدید در شرایط مناسب‌تر انتخاب شد.

وی ادامه داد: به دلیل مسائل پیش آمده در گذشته، مقرر شد مدیریت به شکلی پیش برود که جمعیت پایه پایدارتری ایجاد شود و به همین منظور شیوه مدیریت سایت‌هایی که به هر نحوی دچار تلفات بیشتر و کاهش جمعیت شده بودند، مورد بازبینی قرار گرفته، پایش و نظارت در آنها شدیدتر شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در مورد سایت‌هایی که دارای نرخ زادآوری مناسب و تراکم جمعیت بالایی بودند، تصمیم بر این شد که برای حفظ پویایی جمعیت، گوزن‌های مازاد این سایت‌ها به سایت‌های موجود و یا سایت‌های جدید منتقل شود. بنابراین تعدادی از گوزن‌ها به دز و کرخه منتقل شدند.

وی با تاکید مجدد بر لزوم نگهداری از گوزن در عرصه نیمه طبیعی، بکر و عاری از دام بیان کرد: ما در مورد گوزن زرد، دو رسالت داریم ؛۱- ساماندهی سایت‌های تکثیر به نحوی که پویایی جمعیت، تقویت زادآوری و کاهش تلفات، منجر به جمعیت پایدارتر گوزن زرد در اسارت شود .۲- یافتن زیستگاه‌هایی که گوزن بتواند در شرایط نسبتاً طبیعی زندگی کرده، با تهدیدهای طبیعی آشنا شود و قدرتش برای تحمل شرایط طبیعی افزایش یابد.

اکبری ادامه داد: البته نگرانی‌هایی بابت تعداد کم گوزن و بویژه عدم تناسب نسبت جنسی که ممکن است حاصل شرایط تکثیر در اسارت و مهم‌تر از آن، درون آمیزی و یکنواختی ژنتیکی باشد وجود دارد، که امیدواریم با مدیریت بهینه و استفاده از ظرفیت‌های موجود، بتوانیم این نگرانی‌ها را به حداقل رسانده، به چشم انداز پیش بینی شده در برنامه مدیریت و حفاظت یکپارچه گوزن زرد ایرانی در اسارت و طبیعت دست یابیم./مهر

برچسب ها: گوزن زرد ایرانی سازمان محیط زیست حیات وحش حفاظت از محیط زیست
ارسال نظر
آخرین اخبار